menu
Jak se v Česku mění kultura prodeje umění?

Jak se v Česku mění kultura prodeje umění?

Od 90. let se posunula kupředu, do úrovně západní Evropy ale pořád kus schází, shodují se odborníci

14. 08. 2019 | idnes.cz

Když jsme v roce 2013 zakládali s mojí ženou aukční dům Arthouse Hejtmánek, nebyla v Česku aukční síň, která by odpovídala našim představám o nabídce umění pro sběratele a náročnější klienty. Velice nás inspirovaly zahraniční aukční domy a naší vizí bylo povznést úroveň českého aukčního trhu. Naše pozornost se vždy soustřeďovala na kvalitní evropské staré umění a starožitnosti, design i výběr moderního a současného umění.

Od roku 1989 prošel trh s uměním mnoha změnami, a to v různých rovinách. Vyprofilovali se hlavní hráči mezi aukčními síněmi, kteří si drží své specializace, odborně se zdokonalují aukční katalogy a díky využití moderních technologií se zpravidelnil i aukční kalendář a celková pružnost v průběhu aukcí.

I z hlediska investičního se umění postupně etabluje. Lidé z finančního světa se mohou opřít o dobře vedené statistiky prodejů. Kromě aukčních domů je v Česku i několik soukromých galerií s ověřenou kredibilitou pro sběratele. Do budoucna by samozřejmě současnému umění prospělo, kdyby i státní umělecké instituce dokázaly budovat jeho prestiž, tak jako je tomu ve světě.

TiskTisk